Jak skonfigurować pocztę w Thunderbirdzie?
Znaczącym ułatwieniem w kontekście korzystania z poczty elektronicznej za pośrednictwem klienta pocztowego jest jego właściwa konfiguracja. Obecnie program Mozilla Thunderbird jest dającym największe możliwości oprogramowaniem, które możemy rozszerzać o dodatkowe funkcjonalności w postaci dodatków przygotowywanych zarówno przez deweloperów, jak i samych użytkowników.
Po uruchomieniu programu Mozilla Thunderbird samodzielnie uruchomi się kreator lub będziemy musieli przejść do odpowiedniej opcji w zależności od tego czy używaliśmy wcześniej tej aplikacji. W tym celu wystarczy kliknąć na trzy poziome kreski w okolicach prawego górnego roku programu, a następnie kliknąć Opcje -> Konfiguracja kont.
W następnym kroku klikamy na zakładkę Operację i z rozwiniętej listy wybieramy Dodaj konfigurację konta pocztowego.
W tym momencie na naszym ekranie pojawi się ekran konfiguracji konta e-mail. Musimy uzupełnić trzy podstawowe pola:
- Imię i nazwisko – wpisujemy tu owe dane lub po prostu swój nick
- Adres e-mail – adres elektroniczny, który chcemy skonfigurować na komputerze
- Hasło – hasło, które ustaliliśmy zakładając skrzynkę pocztową
Warto zwrócić uwagę, że pole Imię i nazwisko będzie wyświetlane u osób, które otrzymają od nas wiadomość, czego nie wszyscy są świadomi. Należy zadbać, aby wpisana nazwa była odpowiednia zarówno podczas korespondencji ze znajomymi, jak i współpracownikami bądź potencjalnym pracodawcą. Mówiąc w skrócie – powinna być uniwersalna niezależnie od tego, do kogo kierujemy wiadomości e-mail.
Po wypełnieniu trzech pól kliknięciu Kontynuuj program Mozilla Thunderbird będzie wyszukiwał konfigurację naszego konta pocztowego u dostawcy usługi pocztowej, a gdy to się nie powiedzie spróbuje odpytywać typowe adresy serwerów oraz skorzysta z bazy Mozilli. Żadnego problemu nie powinni mieć posiadacze skrzynek pocztowych np. w ramach usług o2.pl, Poczta.onet.pl, Wp.pl, Interia.pl czy Gmail.com. W niektórych sytuacjach może pojawić się konieczność ręcznej konfiguracji ustawień. Wówczas znać powinniśmy przede wszystkim adresy serwerów POP3/IMAP oraz SMTP, których porty, szyfrowanie i sposób uwierzytelniania mogą zostać wykryte przez program. Po odpowiedniej konfiguracji wystarczy kliknąć Gotowe, aby zakończyć proces. Thunderbird sprawdzi hasło i przeniesie nas do naszej skrzynki pocztowej. Chcąc sprawdzić poprawność konfiguracji wystarczy kliknąć „Pobierz wszystkie nowe wiadomości”.
Przechodząc ponownie do zakładki Opcje -> Konfiguracja kont na liście znajdziemy świeżo skonfigurowane konto pocztowe. Mamy wówczas możliwość ustalenia dodatkowych kwestii, a więc ustawienia między innymi tego, co ile czasu program będzie sprawdzał czy na naszej skrzynce są nowe wiadomości. Każdej wysłanej wiadomości e-mail może towarzyszyć opracowana przez nas sygnatura, natomiast wiadomości mogą być pobierane na nasz komputer i usuwane z serwera bądź pozostawiane na nim, gdy chcemy mieć dostęp do wiadomości także z innych urządzeń za pośrednictwem strony internetowej.