Jak skonfigurować filtr antyspamowy w Mozilla Thunderbird?

Niechciane wiadomości są zmorą większości użytkowników Internetu, którzy korzystają z poczty elektronicznej. Najlepszym sposobem na uniknięcie otrzymywania popularnego SPAM-u jest zachowanie swojego adresu e-mail wyłącznie dla siebie oraz zaufanych osób, a także firm, które powinny po prostu znać nasz adres poczty elektronicznej. Czasami może zdarzyć się, że po kilku latach korzystania z konkretnego adresu e-mail zaczynają przychodzić na niego niepożądane wiadomości, z którymi trudno sobie poradzić. Jednym z rozwiązań może być zmiana adresu e-mail, choć takowa jest możliwa tylko w niektórych przypadkach. Większość użytkowników chciałaby przecież uniknąć podawania nowego adresu wszystkim znajomym i współpracownikom. Najprawdopodobniej pojawiłby się także problem ze zmianą adresu e-mail, w których serwisach, w których jesteśmy zarejestrowani. W rzeczywistości to dość czasochłonne, choć można zastanowić się nad odpowiednią konfiguracją programu, dzięki któremu korzystamy z poczty elektronicznej. Najpopularniejszym klientem pocztowym jest Mozilla Firefox.
Ustaw filtr adaptacyjny Thunderbirda
Kluczowym zadaniem z punktu widzenia użytkownika chcącego uniknąć SPAM-u jest właściwe ustawienie filtru adaptacyjnego, z którego korzysta Mozilla Thunderbird. Filtr uczy się, co robić z konkretnymi wiadomościami, na podstawie czynności, jakie wykonuje sam użytkownik. Jest on w stanie rozpoznać, że dana wiadomość jest niepożądana. Chcąc sprawdzić czy filtr jest włączony wystarczy przejść do menu Narzędzia -> Opcje, a następnie ikonkę Bezpieczeństwo. Po przejściu do karty Niechciana poczta ujrzymy wszystkie możliwe opcje. Wiadomości wykryte jako niechciane mogą trafiać do folderu spam lub być od razu kasowane, jednak te drugie rozwiązanie nie jest polecane, gdy dopiero testujemy działanie naszego filtra adaptacyjnego. Do folderu SPAM mogą trafiać wiadomości automatycznie oznaczone jako przeczytane. Oprogramowanie może prowadzić także log związany z wiadomościami, które zostały automatycznie przeniesione do SPAM-u.
Sprawdź ustawienia konta e-mail
Istotną kwestią pozostaje także właściwe skonfigurowanie odpowiedniego konta e-mail. W tym celu należy przejść do Narzędzia -> Konfiguracja kont. Kolejnym krokiem będzie zaznaczenie opcji, która pozwala funkcjonować filtrowi adaptacyjnemu na konkretnym koncie e-mail. Nowe wiadomości wykryte jako SPAM mogą trafiać do konkretnego folderu, który może być jednocześnie opróżniany co regularną ilość dni, np. co dwa tygodnie.
Jak uczyć filtr adaptacyjny?
Czasami filtr adaptacyjny może oznaczyć pożądaną wiadomość w nieprawidłowy sposób, na co powinniśmy zareagować klikając na potwierdzenie, iż to ważna dla nas wiadomość. W odwrotnej sytuacji mamy możliwość zaznaczenia, że dana wiadomość jest niechciana. Wystarczy kliknąć na konkretnej wiadomości prawym klawiszem i przejść do Oznacz, a następnie kliknąć „Jako niechcianą”. Charakterystyczne dane wiadomości zostaną zapisane przez program, który będzie w przyszłości reagował na zbliżone e-maile zgodnie z określonym schematem.